Hoe Digitale Hulpbalie bijdraagt aan inclusie
Tegenwoordig gaat steeds meer digitaal. De Coronacrisis zorgt voor een versnelling van deze digitalisering. Veel Zoetermeers groeien hier automatisch in mee. Maar wanneer je niet zo digivaardig bent en je moet een aanvraag bij de overheid, gemeente, belastingdienst etc. Indienen, kan dit zeer lastig zijn. Hoe moet je dit aanpakken? De bibliotheek vindt het belangrijk dat iedereen kan deelnemen aan het maatschappelijke leven. Digitale aanvragen mogen nooit een belemmering zijn om iets niet te krijgen, iets wat je nodig hebt of waar je recht op hebt om beter deel te nemen aan de maatschappij.
Om die reden heeft de bibliotheek de Digitale Hulpbalie in het leven geroepen. De Digitale Hulpbalie heeft als doel, iedereen te helpen met digitale aanvragen. Of het nu gaat om het aanvragen van een Zoetermeerpas, een huurtoeslag, belastingaangifte, installeren van de CoronaMelder app of een afspraak bij het loket van de gemeente. Het Digitaal Hulppunt is er voor jou.
Even geleden kwam er een oudere dame bij de Digitale Hulpbalie. Na jarenlang samen gelukkig met haar man geweest te zijn, had hij een beroerte gekregen en was hij opgenomen in een Zoetermeers Woonzorgcentra. Doordat ze onafscheidelijk waren, wilde ze iedere dag bij hem langsgaan. Zij had nooit leren autorijden, dit deed immers haar man altijd. Hoe kon ze hem nu dagelijks bezoeken? Nadat de kinderen vaak hadden gereden in de eerste weken, ging het gewone leven voor hen ook weer door en lukte het simpelweg niet om dagelijks hun moeder te rijden. Tevens was haar pensioen niet toereikend om dagelijks de taxi te nemen. Dit gaf haar veel verdriet, totdat een vriendin haar attent maakte op de Digitale Hulpbalie van de bibliotheek. Zij hadden haar zo goed geholpen bij het aanvragen van de zorgtoeslag en misschien had haar vriendin dan ook wel recht op een soort van taxivergoeding. Zo kwamen beide vriendinnen bij de Digitale Hulpbalie, waar getrainde vrijwilligers iedere vrijdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur iedereen praktisch helpen en ondersteunen. De vrijwilligers hebben toegang tot de Zoetermeerwijzer, waar alle Zoetermeerse hulpinstanties bij betrokken zijn en hebben toegang tot de sites van de digitale overheid en gemeente. Door het gesprek aan te gaan, ontdekte de vrijwilligers dat mevrouw recht had op de Regiotaxi en konden dit samen met haar digitaal aanvragen. Mevrouw kan hierdoor nu weer dagelijks haar man bezoeken. Tevens zijn beide vriendinnen doorverwezen naar de gratis digibasis cursus van de Volksuniversiteit, waar ze samen met plezier naar toegaan en langzaam leren omgaan met de computer.
Meer weten
Als inwoner van Zoetermeer kun je elke vrijdag van 14.00 -16.00 uur terecht bij de Digitale Hulpbalie in Bibliotheek Forum. Wel op afspraak i.v.m. Coronaregels.